Tesztelje értékesítési folyamatát próbavásárlással.
Meg fog lepődni az eredményeken!
Coachként
amikor egy vállalkozóval találkozok, mindig biztos akarok lenni, hogy
értéket kap a pénzéért. Az egyik általam használt technika a
próbavásárlás, amikor potenciális vevőnek adom ki magam és értékelem a
tapasztalataimat. A cél az, hogy megjelenítsek egy valódi
szükségletekkel rendelkező lehetséges vevőt.
Az
említett gyakorlatokból szerzett tapasztalatok alapján, minden
vállalkozónak és ügyvezetőnek nagyon ajánlom, hogyha még eddig nem
tette, ezután rendszeresen végezzen próbavásárlást. Mire eléri, hogy egy
érdeklődő telefonáljon, vagy személyesen felkeressen egy üzletet,
akkorra már kifizette a vevőszerzéssel kapcsolatos marketing és reklám
költségeket. A potenciális vevőkre jutó költségek ugyanazok maradnak,
akkor is ha történt értékesítés, és akkor is, ha nem. A jelenlegi
gazdasági körülmények között senki sem engedheti meg magának, hogy
vevőket veszítsen.
Itt vannak a legnagyobb hibák, amelyekkel újra és újra találkozom, és amelyek óriási különbséget jelentenek átváltási arányban, a vásárlásoknak (minden egyes vásárlásnak) a kliens élettartamra vonatkoztatott értékében. Mindezek hatása természetesen a nyereségre is számottevő.
Itt vannak a legnagyobb hibák, amelyekkel újra és újra találkozom, és amelyek óriási különbséget jelentenek átváltási arányban, a vásárlásoknak (minden egyes vásárlásnak) a kliens élettartamra vonatkoztatott értékében. Mindezek hatása természetesen a nyereségre is számottevő.
1. Üdvözlés:
Azonnal
üdvözölje az érdeklődőt, mutatkozzon be és tudja meg a nevét. Azonnal
szólítsa a nevén és tegye ezt a további beszélgetés során többször is. Alapvető követelménynek tűnik, mégis csak az esetek kevesebb, mint 50%-ban alkalmazzák.
2. Értékesítési folyamat:
Működtessen
egy olyan értékesítési folyamatot, mely az üdvözléstől kezdve a
szokásos nyitó kérdéseken át segít a beszélgetés irányításában. Egy sor
nyitott kérdés mellett gondoskodjon olyan átvezető mondatokról, melyek
lehetővé teszik az ajánlat bemutatását. “Örömmel segítenék ebben önnek.
Feltehetek önnek egy pár kérdést, hogy a helyzetnek legjobban megfelelő
megoldást tudjam javasolni?” Utána tegyen fel nyitott kérdéseket, hogy
azonosítani tudja a legmegfelelőbb alternatíva kiválasztásához szükséges
információkat. Ha ez nem áll az értékesítők rendelkezésére írásban,
akkor átváltási arány is kedvezőtlenebb lesz. Kidolgozott értékesítési folyamattal a vállalkozásoknak alig 20 %-a rendelkezik.
3. Kivételes Értékesítési Ajánlat (KÉA) és garancia:
Tájékoztassa
klienseit kivételes értékesítési ajánlatáról és a nyújtott
garanciákról. Mi teszi kivételessé, mi különbözteti meg cégét a
versenytársaktól. Milyen garanciát nyújt annak érdekében, hogy a
potenciális vevő nyugodtan mondhasson igent? Ha a válasz a jó
kiszolgálás, a bőséges választék és a versenyképes árak, akkor fogadni
mernék, hogy a versenytársa is ezt állítja, és akkor ez nem mondható
egyedi, kivételes ajánlatnak. Hatásos KÉA-al és garanciával a vállalkozásoknak kevesebb, mint 20%-a rendelkezik.
4. Válasz az árral kapcsolatos kérdésekre:
Hány
esetben kötünk úgy szerződést, hogy nem kell valamilyen árral
kapcsolatos kérdést vagy kifogást megválaszolni? Szinte soha. Minden
értékesítőnek kell, hogy legyen a tarsolyában néhány előre
megfogalmazott válasz, ami tükrözi, hogy mit akar a cég az árral
kapcsolatos kifogások felmerülése esetén közölni. Ha ön nem elégedett
azzal, hogy tartja vagy éppen kicsivel fölötte van a piaci áraknak,
akkor ezzel az ablakon eddig kidobott árbevétel és nyereség jelentős
részét megfoghatja. A cégeknek alig 20%-a készült fel arra, hogy jó vagy legalább átlagos választ adjon az árral kapcsolatos kifogásokra.
5. Kapcsolati adatok:
Gondoskodjon
az érdeklődő kapcsolati adatainak megszerzésére még mielőtt elválnak,
vagy befejezik a telefonbeszélgetés. Mindig próbálja megtudni mi az oka
az érdeklődő bizonytalanságának és legyen felkészülve arra, hogy
megfelelő választ adjon a megnyugtatásukra. Ez jelentheti az új termékek
megjelenéséről, az alkalmi lehetőségekről, az általuk kedvelt
termékekből való kiárusításokról való rendszeres tájékoztatást. Vegye
figyelembe az ágazat sajátosságait és azt, hogy mi számít értékesnek.
Ezek a dolgok szintén alapvetőnek tűnnek, de szinte soha nem találkozom
velük a próbavásárlások során. Ha nem tudja, hogy marketing
erőfeszítései miért nem hoznak elegendő vevőt, akkor ez lehet az egyik
oka, hogy elveszíti őket. Gyakran hallom a következő kifejezést: “Itt a
névjegyem. Hívjon fel, ha további információra van szüksége, vagy ha
valami más érdekli.” Hát nem valami inspiráló, ugye?
Szándékosan
nem adtam meg a példákban szereplő cégek nevét, de biztosak lehetnek
benne, hogy néhány tulajdonosnak és ügyvezetőnek leesik az álla és tágra
nyílik a szeme ezeket a sorokat olvasva. Addig nem foghat hozzá a
folyamat fejlesztéséhez, amíg nem tudja, hogy ténylegesen hogyan
működnek, mit mondanak benne most. Szánjon rá valamennyi időt a
következő héten, hogy megismerje a személyzet és a potenciális vevők
közötti kommunikációt.
Ha szeretné, hogy én végezzek próbavásárlást az ön cégénél, akkor kérem lépjen kapcsolatba velem, hogy megbeszélhessük a részleteket. Garantálom, hogy az ebből származó információ megéri az időráfordítást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése