Az elmúlt hetekben egy sorozatot
szenteltünk a különböző vállalkozói szinteknek, s ebben külön cikk foglalkozott
a befektető vállalkozó szerepéhez kapcsolódó megfontolásokkal.
Valószínű,
minden cégtulajdonos fejében megfordult már a gondolat: vajon, mennyit érhet a
cégem, ha el szeretném adni!
A „piacon” számtalan cégértékelési szempontsor, árképzési
modell ismert.
Az alábbiakban az eladó sorba került cégek „hozományáért”
felelős „örömapa” vállalkozó számára gyűjtöttem csokorba azokat a szempontokat,
amelyek mentén a kérők véleményt alkotnak a „leányzó fekvéséről”.
Nincsenek
azonban kőbe vésve! Örömmel fogadok más ötleteket, javaslatokat! Akár eladói,
akár vevői látószögből, ugyanis fontos gazdasági - és társadalmi – érdek
fűződik ahhoz, hogy a cégek tulajdonos váltásának ne egyedüli formája legyen a
végfelszámolással való megszűnés!
A korábbi cikkek itt olvashatók:
http://actioncoach-versenyelny-coaching.blogspot.hu
Piaci lehetőségek, marketing/értékesítés stratégia, versenyhelyzet,
vállalkozói tapasztalat, vezetőség, elkötelezettség, az igazgatósági tagok és a
tanácsadók, pénzügyi előrejelzések, beruházási megtérülési érték, partnerkapcsolatok,
szervezeti felépítés, tulajdonosi kör, szellemi tulajdon – az
ember csak kapkodja a fejét! Ennyi szempont játszhat szerepet egy cégvásárlás
során? Bizony, s ezek csak a legfontosabbak!
Piaci lehetőségek: befektetők milliárdos piaci szegmenseket
keresnek, olyanokat, amelyek növekedési üteme eléri a legalább évi 10 %-ot.
Marketing/értékesítés stratégia:
befektetők kézzel fogható bizonyítékát várják annak, hogy a cég képes a piacra
juttatni termékeit vagy szolgáltatásait.
Versenyhelyzet: befektetőként az a kiegyensúlyozott
helyzet az izgalmas, ami abból áll, hogy vannak, legyenek versenytársak – mert
ez jelzi, hogy van mások is látnak lehetőséget azon a területen, ahol az eladó
cég működik -, de egyben legyen kellő provokatív erő az élre törésre az
értékesítésre felkínált vállalkozásban.
Vállalkozói tapasztalat: Van-e a csapatnak
bármilyen tapasztalata cégépítésben? Vajon kifizették-e a korábbi befektetőt,
aki kockázatot vállalt az aktuális állapot elérésében?
Vezetőség: mely nem hagy kétséget a befektetők
számára, mert a csapat lenyűgöző múltja a garancia arra, hogy el tudják érni a
céljaikat.
Elkötelezettség: Minél több időt és pénzt hajlandók
befektetni az alapítók, annál inkább válik meggyőződésévé a befektetőknek, hogy
bízhatnak a vállalkozásban.
Az igazgatósági tagok és a tanácsadók:
A sikeres vállalatok képesek vonzani a minőségi igazgatósági tagokat és
tanácsadókat, akik nem csak a nevüket adják a céghez, de akik elkötelezettek
arra, hogy szakmai és vezetői tapasztalataikkal hozzáadott értéket nyújtsanak a
vállalat számára.
Pénzügyi előrejelzések: A befektetők szeretnék látni ígéretes - és
ésszerű - pénzügyi előrejelzéseket.
Beruházási megtérülési érték: A befektetők
szeretnék megérteni, a cég hogyan fogja használni a pénzüket – ez-e az a
stratégia, amely jó esélyt nyújt a megtérülésre.
Partnerkapcsolatok: A befektetés biztonságának egyik
legfontosabb eleme az a stabil partneri, beszállítói kör, amellyel megkötött
hosszú távú szerződések adják a cég növekedésének egyik legfontosabb
kenőanyagát!
Szervezeti felépítés, tulajdonosi kör:
A társasági forma, az elhelyezkedés és a tulajdonosi szerkezet gyakran játszik
nagy szerepet a befektetők megnyerésében.
Szellemi tulajdon: A cég tulajdonában lévő szabadalmak,
védjegyek és szerzői jogok gyakran a legvonzóbb kapunyitogatók egy érdeklődő
befektető szemében.
Vevő, vagy eladó? Mit érdemes végig
gondolni, ezt egy ingyenes személyes konzultáción sorra vehetjük!
Az önjáró, profitképes – eladó sorba érő –
cégek építésében szóba jöhető beavatkozási területekről és módszerekről színes,motiváló olvasnivalók a 100 üzleti mantra c. ebookban, melyet mindenérdeklődőnek örömmel megküldök!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése