Van egy szemléletes példa az időgazdálkodás
hatékonyságának megvilágítására: az előadó behoz egy befőttes üveget tele
öklömnyi kavicsokkal és megkérdi a közönséget: úgy látják-e, hogy tele van-e az
üveg? Akkor ugye nem fér bele több? S miután a jelenlévők megerősítik ezekben
az állításokban, egy újabb, azonos méretű üveget húz elő az asztal alól fele
akkora nagyságú kövekkel: s a kérdés, hogy az előbb telinek látott üveg
befogadja-e ennek a tartalmát is, már megosztja a jelenlévőket. Egyesek úgy
gondolják igen, mások szerint nem… Persze bele fog férni, mint ahogy a következő
ugyanakkora üveg homokkal, mi több a következő is azonos mennyiségű vízzel.
A történet azt akarja példázni, hogy előbb a fontos dolgokat
kell megoldani, csak utána fogjunk apró-cseprő ügyeknek. Nincs ez másként egy
vállalkozás esetében sem. Ha nem sikerül a napi darálóhoz képest fontosabb
értelmet adni egy cég létezésének, működésének, bizony hamar meg tud telni az a
bizonyos üveg. Kicsit szlengesebb megfogalmazással a tulajdonos „hócipője”.
A nagy köveket egy cég esetében a cég jövőképe, küldetése,
szervezeti kultúrája jelentik. Az alábbiakban ezek közül a küldetés
megalkotásához adok ötleteket: A Cégfejlesztő Kft, saját vállalkozásom egy
nemzetközi franchise hálózat keretei között működik. Jövőképünk: „A világ
jólétének támogatása az üzleti képzés megújítása révén!”
Az ActionCOACH csapatát pozitív gondolkodású, sikeres
emberek közössége alkotja, akik elkötelezettek a kiegyensúlyozottság, a teljes
és őszinte élet mellett. Munkánkban arra törekszünk, hogy bárki, aki
kapcsolatba kerül velünk, gazdagodjék e kapcsolat által és közelebb kerüljön
ahhoz a személyiséghez, amivé szeretne válni, és érje el a céljait, amelyeket
kitűzött maga elé. Minden esetben együttműködünk mindazokkal, akik
versenytársainknak gondolják magukat. Az élvezhető tanulás oldalán állunk,
miközben magunkat, partnereinket és mindazokat, - akikkel együtt dolgozunk -
képezzük, nem feledkezünk el arról sem, hogy ezek a képzések jó hangulatban,
örömteli környezetben valósuljanak meg. A világon elérhető legmagasabb színvonalú
képzést valósítjuk meg hangzó anyagaink, videóink, CD-ink, vagy más technikáink
segítségével a legegyszerűbb munkafüzettől kezdve a workshopjainkig, a
legkülönbözőbb tréning-formáinkban, legyen szó akár marketingről, vagy egyéb
üzletfejlesztési technikákról. Saját fejlesztésű, vagy külső forrásból származó
termékeink és szolgáltatásaink minden esetben az elérhető legmagasabb minőséget,
az adott áron elérhető legnagyobb értéket képviselik. Minden esetben az elérhető
legmodernebb, leghatékonyabb, legcélravezetőbb – ebből faladóan a legnagyobb
hozzáadott értéket hordozó – képzési módszereket alkalmazzuk.
Az ActionCOACH kliensei, függetlenül attól, hogy kis-,
közepes-, vagy nagyvállalatokról van-e szó, céljaik elérésében számítanak ránk,
elkötelezettségünkre saját céljaik megközelítésében. Ők azok, akik képesek
távolabbra tekinteni, nyitottak a tanulásra, a növekedésre, a csapatmunkára
velünk, az „emberarcú” szervezeti fejlődés érdekében.
A klienseinket sokkal inkább hozzáállásuk alapján, mintsem
méretük szerint választjuk, akiknek fontos, hogy mi a leggyakorlatiasabb,
legalkalmazhatóbb és a leggyorsabb növekedési esélyt kínáló megoldásokat
ajánljuk, mert tisztában vagyunk javaslataink súlyával. (Bővebben: http://cegfejleszto.eu)
Mindezeket például idéztem, hogy kellő dobbantási bátorságot
ajánljak a saját küldetésnyilatkozat megalkotásához. Örömmel adok
visszajelzést, ha megkapom a megszületett variánsokat. (email cím: actioncoach@iif.hu)
Küldetés A
vállalkozás alapvető céljainak konkrét megfogalmazását, értelmezését gyakran
nevezik a vállalkozás küldetésének. Meghatározza a működési kört, a belső működés
és az érintettekkel való kapcsolatok alapelveit. A cég küldetése megfogalmazza,
hogyan kívánja a vállalat az alapvető célokat elérni.
·
Mi a cég működési köre? Milyen
fogyasztókat, azok milyen igényeit, milyen eljárással kívánja elérni?
·
Milyen belső működési elveket fogalmaz
meg saját magára vonatkozólag?
·
Milyen elvekre építi kapcsolatát az
érintetteket (belsőket és külsőket) illetően?
A cég küldetése kifejezi üzletének lényegét, megkülönbözteti
más vállalatoktól, meghatározza a szervezet létezésének alapjait, biztosítja az
ökonómiai racionalitást és a gazdaságos működést.
Az ideális küldetés -
Legyen érthető és lényegre törő. - Beszéljen az eredményeidről. - Nevezze meg
az ügyfeledet (nem konkrétan, hanem a típusát). - Nevezze meg a fő termékedet
vagy szolgáltatásodat. - Legyen átfogó és sugallja a folyamatosságot. A
megfogalmazott cégküldetés tehát egy érthető, tömör kijelentés, ami megmondja,
hogy ki az ügyfél, mi a végső eredmény, milyen terméket, szolgáltatást vagy
kapcsolatot nyújt a céged, és hogyan dolgoznak a tagok azért, hogy elérjék a
kívánt eredményeket. Ideális esetben 50 szóból vagy valamivel kevesebből áll.
50 szó elég sok ahhoz, hogy mindenki tisztán megértse azt, hogy mit jelent és
mit nem jelent a céged küldetése. Természetesen célszerű ezt a
küldetésnyilatkozatot aztán egy kicsit bővebben (legfeljebb egy oldalnyi
szövegben) megmagyarázni, hogy a munkatársaid és a piacod tisztán értse és
tudjon azonosulni vele.
Ha egy frappáns szlogen vagy mottó tömören kifejezi a
cég küldetését, az sokat segít abban, hogy könnyen megjegyezhető legyen a
küldetés fő mondanivalója. A szlogen cégér, ami a vállalkozás neve
nélkül is megállja a helyét és elmondja az embereknek, hogy kinek mit
kínálsz, és miért érdemes téged választani. Egyetlen mondatban elmondja a
cégedről azt, ami akár önmagában elég lehet ahhoz, hogy valaki téged válasszon
partnerül. Példák ismert cégek küldetésének szlogen változatára Nokia Connecting
people, Adidas: A lehetetlen nem létezik, Nike Inc: Inspiráció és
innováció minden atlétának a világon. Honda Az álmok ereje, Manchester
United Football Club: A szurkolókból vevőket csinálunk, Citigroup: A
tudás a legfontosabb vagyonod.
Minden cégnek kellene, hogy legyen küldetése, de néha még a
régebb óta fennálló vállalatok is nehezen írják meg a sajátjukat. Sok kis cég
esetében a küldetés a tulajdonos vállalkozó fejében létezik. Ez nagyon jó,
azonban sokkal jobb, ha leírjuk, kommunikáljuk és megértetjük másokkal. A
vállalati küldetés nagyon erős motivációt fejezhet ki a munkatársak számára, és
nagyon erős marketing és márkaépítési eszköz lehet a vásárlók felé.
Hogyan alkosd meg céged küldetését lépésről lépésre? A cég küldetése
egy arra irányuló kinyilatkoztatás, hogy mi a cég célja, szándéka. FONTOS: A
céged küldetését mindig a te magáncéljaidból vezesd le! Így hiteles lesz és
eladja önmagát. Ez lehet egy ideiglenes cél, ami valamilyen stratégiai céllal
van összefüggésben, vagy lehet egy hosszú távra szóló kijelentés. Többnek kell
lennie, mint felszínes szavak halmaza, vagy valamilyen üzleti szakzsargon. De
nem lehet merev és unalmas kinyilatkoztatás sem. A cég küldetését azért szokták
megfogalmazni, hogy kimondja a cég, mint szervezet létezésének az okát: miért
van ez a szervezet, miért jó a létezése a munkatársaknak, az irányító
testületnek, a tulajdonosoknak és azon közösség tagjainak, amelyben működik. A
küldetésnek érthetőnek, erőteljesnek és elég átfogónak kell lennie ahhoz, hogy
alapul szolgáljon a céggel kapcsolatos döntések meghozatalánál. A küldetés
segít elmagyarázni a szervezet erőfeszítéseinek lényegét a potenciális
befektetőknek is.
Egyesek szerint a küldetésnek célokkal kapcsolatosnak kell
lennie, mások szerint inkább törekvőnek és vágyakat közvetítőnek. Érdemes neked
és a csapatodnak időt szánni arra, hogy a cég küldetését megalkossátok vagy
módosítsátok, de csak akkor, ha a későbbiekben lényeges hivatkozási
dokumentumként kezelitek, és nem csak egyszerűen kiteszitek a falra. Az alábbi
lista kérdéseinek megválaszolása segít céged küldetésének megalkotásában: -
Definiáld a cégedet. Mivel foglalkozik? - Mi az, ami felé elkötelezett a céged?
- Milyen követelményeket támasztasz a minőség, az ár, az idő és a szolgáltatás
tekintetében? - Ki felé elkötelezett a céged? - Hol működik a céged
földrajzilag? - Kinek hasznos az, amit a céged csinál?
A küldetés megírásának lépései Ez egy elég összetett
feladat lehet, amely a szervezet minden szintjét érinti.
·
Készíts egy listát a szervezeted legfőbb
kompetenciáiról, a csak rá jellemző erősségeiről és gyengeségeiről.
·
Készíts egy listát a szervezeted fő
ügyfeleiről. Nem név szerint, hanem típus szerint.
·
Nézd meg azt, hogy az ügyfelek hogyan kapcsolódnak a
szervezet minden egyes erősségéhez. Ha lehetséges, akkor kérdezd meg őket
erről.
·
Írj egy egymondatos
leírást minden egyes ügyfél/erősség párosról. Fontosság szerint tedd sorrendbe
a mondatokat.
A legelső három-öt mondatból készíts
egy bekezdést.
·
Kérdezd meg az ügyfeleidet, hogy
akarnának-e az ügyfelei lenni egy olyan szervezetnek, amelynek ez a küldetése.
·
Kérdezd meg az alkalmazottaidat, hogy
értik-e a kijelentést, támogatják-e és képesek-e ez alapján cselekedni.
·
Kérdezd meg a beszállítóidat, hogy
van-e értelme számukra a kijelentésnek.
·
Dolgozd át a kijelentést úgy, hogy
belefoglalod azt is, amit az ügyfeleid, alkalmazottaid és a beszállítóid
mondtak.
·
Addig alakítsd a kijelentést, amíg az
érthetően el nem mondja azt, hogy a cég hogyan akar kötődni azokhoz, akikre
hatással van.
·
Amikor a kijelentés elnyerte a végleges
formáját, akkor tedd ki a falra, és küldd el az érintetteknek.
Egy jó küldetés
stratégiai jövőképet és iránymutatást vázol fel a
cég számára, és nem szabad minden évben átdolgozni. Elég stabilnak kell
lennie ahhoz, hogy megbirkózzon az állandóan változó gazdasági
környezettel. A vállalati célok azok, amelyek a rövid távú iránymutatást adják
a cég számára. A vállalati küldetést csak akkor módosítsd, ha valamiért értelmét
vesztette. Jó munkát, várom a kész alkotásokat: actioncoach@iif.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése