A legnagyobb hangoskönyv-kiadó a földön, de nem az, akire gondolsz!
Egy hosszabb utazásra készülve Hugh McGruire szabad-felhasználású hangoskönyvek után kutatott a neten és semmit sem talált. McGruire, aki szoftverfejlesztőként mindig rajta tartotta a szemét a nyílt forráskódú szoftvereken, 2005 augusztusában - körbe tekintve az elérhető megoldásokon - elindította a LibriVox névre keresztelt projektet.
A LibriVox viszonylag egyszerű célt tűzött maga elé: „tegyük elérhetővé a szabadon (jogtiszta módon) hozzáférhető könyveket – lehetőleg mindet – hangoskönyv formában az internetezők számára!”
Megnyitott egy teljesen szimpla honlapot és más – szükséges – ingyenesen igénybe vehető web-alkalmazások feltelepítését követően elkezdett önkénteseket toborozni, arra kérve őket, hogy a nyilvánosan elérhető forrásokból származó, őket érdeklő könyveket olvassák fel. Egy üzenőfal segítségével lehetett bejelentkezni, közölve, hogy milyen könyvből hány fejezetet készül valaki felolvasni. A gyorsan népszerűvé váló oldal látogatói közösségét nem szervezi senki, nincsenek szakemberekkel teli, jól felszerelt stúdiók a háttérben. Éppen ellenkezőleg egy számítógép mikrofonnal és fülhallgatóval, és néhány egyszerű ingyenes szoftver elegendő, hogy ki-ki a saját hangján szólaltassa meg a klasszikusokat. Bárki, kivétel nélkül! Nincs előzetes meghallgatás, válogatás. Mindenfajta felvétel elfogadható, nem számít, kinek van kappanhangja, vagy ki raccsol … és persze bármely nyelven!
Létrejött és folyamatosan növekszik a felolvasók online közössége. Nincs bürokratikus vezetőség, nincsenek bonyolult adminisztrációs szabályok. Valaki elhatározza, hogy például Gárdonyi Géza: Egri csillagok című regényét szeretné meghangosítani; bejelentkezik és jelzi, milyen fejezetekre gondolt. Ha valaki olvassa ezt a bejegyzést és kedvet érez kapcsolódni a „projekthez”, csatlakozik és felosztják egymás között a kötetet. Ha az összes fejezettel megvannak, felteszik az internetre és máris szabadon letölthető lesz, hallgathatóvá válik.
Az ötletet – amely azóta is virágzik – Mike Linksvayer, a Kreatív Közösségek Jogai (Creative Commons, az a szervezet mely az alkotók jogainak és a közösségi érdekeknek az összehangolásán munkálkodik) elnökhelyettese napjaink - a wikipedia melletti - legnagyobb hatású kulturális projektjeként jellemezte.
A felolvasásra kerülő szövegek legnagyobb része a Gutenberg Projekt forrásaiból kerül ki. Ez utóbbi az a kezdeményezés, amelynek részvevői az emberiség kulturális értékeinek a digitalizálására – ide értve a megőrzést és a terjesztést is - vállalkoztak. Ez a törekvés,- amely 1971-ig nyúlik vissza - a legmaradandóbb formátumokban, a lehető legkisebb technikai feltételeket támasztó, bárhol, bármilyen komputeren elérhető formákban őrzi a szövegeket. Jelenleg a LibriVox költségvetése nulla USD – és nincs is szükségünk pénzre, tette hozzá McGruire.
A siker garanciáját jelentő alapelvek az oldaluk szerint - http://www.librivox.org - a következők:
1. LibriVox nem kereskedelmi alapú, reklámoktól és hirdetésektől mentes non-profit projekt.
2. A LibriVox keretében felolvasásra kerülő művek jogtiszta nyilvános forrásból származnak.
3. A LibriVox működésének az alapját önkéntesek adják.
4. A LibriVox nyílt forráskódú, szabadon felhasználható szoftverekkel működik.
5. A LibriVox várja további önkéntesek csatlakozását a világ minden országából, bármely nyelven!
Mára ez a szervezet a legnagyobb hangoskönyv-kiadó a világon!
Az ötlet szülőatyja más kreatív projektek mellett gondozza a LibriVox-ot. Ilyenek mellett, mint az „eraideas” a leggondolatébresztőbb hallható anyagok a weben, vagy a „Collectik”, ami egy olyan oldal, amely segít szerkeszteni, feltölteni hangzó és videó anyagokat. Szintén a nevéhez köthető a következő hosszú és beszédes nevű kezdeményezés is (elérhetősége: http://datalibre.ca ) „Serkentsük az állami szerveket, hogy a Kanadával és a kanadaiakkal kapcsolatos adatokat tegyék hozzáférhetővé az állampolgárok számára” Urging Governments to Make Data about Canada nad Canadians Free and Accessible to Citizens, amely a web közössége erőforrásait bőviti.
Arra a célra, hogy McGruire hogyan tudja a lehető legtöbb könyv hangzó anyagát hozzáférhetővé tenni, egy korábban nem alkalmazott megoldást választott. Nem nyitott egy új stúdiót, és túl kellett lépnie saját korlátain – ide értve lehetőségeit és érdekeit - is. Ez az új elem, hogy a közösség lett a letéteményese, motorja, működtetője és haszonélvezője a projektnek.
Ez több annál, mint „haladjuk meg saját árnyékunkat, lépjünk ki a keretekből” stb. Hiszen erre a problémára nem voltak meghaladni való stratégiák. A főkérdést az jelentette, hogyan tudnak az emberek mind több könyvet meghallgatni.
LibriVox a hajóégető
Az 1500-as években Hernando Cortez 11 hajóval és 500 fős legénységgel érkezett Mexikóba, hogy leigázza az aztékokat, elszedje kincseiket, aranyaikat. Könnyű belátni, hogy a tengeren töltött hetek és hónapok, a hosszú utazás után a tengerészei és katonái nem voltak valami jó állapotban. Egyesek lebetegedhettek az úton, mások – megérkezve az ismeretlen új világba, megrettentek a rájuk váró nehézségektől. Teljesen érthető, hogy lábra kapott a kétség közöttük, hogyan jutnak innen ők haza?
Meg is kérdezték Corteztől, mi a terve a hazaúttal kapcsolatban? – aki a legodaillőbb választ adta: „semmi, mivel a hajókat felgyújtotta és elégette: Nincs út vissza!
Egyetlen irány van: előre!
Cortez története számtalan formában jön elő napjainkban: Mit jelent az üzletembereknek a globális gazdaság, az online tér, hogyan érik el klienseiket, hogyan tartják velük a kapcsolatot? Az, hogy a közösségeik szerves részét kell képezniük, még csak-csak belátható, de hogyan is kell ezt elérni? Amíg a kisboltba leugorott valaki megvenni, amire szüksége volt, a találkozó minden mozzanatát könnyű volt kézben tartani. De ma? Előkerülnek az olyan új csatornák és felületek, mint a blogok, a podcastok, a Twitter és társai, s hogy hogyan lehet ezeket üzletszerzési szempontból igénybe venni, a lehető legnagyobb hatékonysággal alkalmazni? Nos, ezeket a kérdéseket nem lehet azokon a megoldásokon alapulóan megválaszolni, ahogy annak idején a nyomtatott sajtóval, az újságokkal, a rádióval, tévével történt! A hajókat fel kell gyújtani!
Ezek az új felületek új stratégiákat igényelnek! Az innovációk hasznosulásának egyetlen útja van: a mind hatékonyabb és mind egyértelműbb kommunikáció klienseinkkel! Ez pedig legtöbbször a legegyszerűbb megoldások felismerésén és aktív, dinamikus alkalmazásán múlik!
Állj be a kőrbe!
Lehet, hogy az első lépés csak egy email kampány lesz, lehet, hogy új bannert kell terveztetned, amit összekapcsolsz a céged logójával… Tehát a kiinduló pont a tradicionális – offline – és az online akciók hatékony integrálása.
Ezt kell, hogy kövesse a kliensek, a fogyasztó viselkedésének, szokásainak – reakcióinak – a tanulmányozása. Hol és hogyan jöhet létre az „eljegyződés”. Egy kattintás, ami milliókat hozhat! Ebben fel kell vállalni a vezető szerepet és komolyan kell figyelni a folyamatokra. Érdemes észben tartani, hogy olyan szuperbrendek, mint a Google, az eBay, a Skype először a kommunikáció módját, csatornáit változtatták meg, hogy ezen az új nyelven már csak tőlük lehessen vásárolni!
A tapasztalatok, a felismerések nem kizárólagosak, mi több, ezekből mind többet osztanak meg klienseikkel, stratégiai partnereikkel, furcsa mód az üzleti lehetőségek köre nem szűkül, hanem épp fordítva: exponenciális sebességgel bővül.
Ezen a szinten már nem az a kérdés, hogy klienseid mit gondolnak, hogyan vélekednek felőled. Az a felismerés, érzés válik meghatározóvá, hogy immár Te is kihagyhatatlan részét képezed a mindennapjaiknak. Ez a szerves kapcsolat helyezi más megvilágításba azt a módot, ahogy a továbbiakban veled és a szolgáltatásaiddal számolnak!
Ennek meglétéről, arányáról a legbiztosabban a Google Alerts, a Technocrati ill. a Google Blog Search szolgáltatások alkalmazásával győződhetsz meg. Ezek közös jellemzője, hogy - ugyan más-más szempontok szerint, más-más módszert alkalmazva, de – a digitális lábnyomainkat követik, s oly mértékben tartalom-függőek, hogy azt az trükközést, amit a „megvezetésükre” manipulálásukra próbál alkalmazni valaki, a méreteiknél és rendszeres finomhangolásuknál fogva rövid időn belül „valódi főbe csapással” tudják kivédeni.
Ezzel szemben, ha az energiáinkat inkább a velünk kapcsolatos, számunkra fontos információk összehangolására, integrálására érdemes fordítani. Ezzel mintegy megalkotva saját NORAD rendszerünket. (Használati útmutatót adva olvasónk kezébe!) Egy jól felépített és menedzselt rendszer nagyobb szabadságot nyújt a tényleg és érdemi tartalmakkal foglalkozni, ahelyett, hogy folyamatos kutakodással kellene tölteni a drága időt.
Lehet hibázni!
Azt mondani egy üzletembernek, hogy hibázzon bátran! – egy öngyilkossággal felérő javaslatnak tűnik, pedig minden történetnek több féle olvasata létezik. A gondolatait világgá kürtölő üzletember személyes reputációra tesz szert, s ez nem csak arra jó, hogy demonstrálja, hogyan gondolkodunk, de azt is elérhetjük blogjainkkal, hogy reflexiókra, megjegyzésekre késztethetjük olvasóinkat, potenciális vásárlóinkat. S ezekből pontos képet nyerhetünk tényleges aspirációikról, szükségleteikről.
A hibázás esélye a kockázatvállalás erejét adja – s mint ilyen - a hajók elégetéséhez az alágyújtós szerepét töltheti be! Ez egyben a hiteles vállalkozói profil garanciája is. Annak a fajta tónusnak a megjelenítése, amivel szívesen vállalnak közösséget a fogyasztók, a jövőbeli kliensek!
Fontos azonban magunk előtt tartani a figyelmeztetést, hogy kapcsolatban lenni valakivel, még nem jelent elköteleződést! Attól, hogy felépülnek az online csatornák, még nem leszünk érdekesek egymás számára, s ezt nem szabad összekeverni! Ha folyamatos értékesítési szándékkal bombázunk valakit, csupán azért, mert a közösségi oldalakon elérhetjük, gyorsan elveszthetjük a szimpátiáját. Ezzel szemben, ha érdemi tartalmakat közvetítünk, s respektáljuk a intimitáshoz való igényét, tartós bizalmat tudunk kiépíteni, s ez lesz az alapja a tartós ügyfél-szerzésnek.
Légy gyors a válaszadásban!
A virtuális tér „meghódításában” egy alapelv biztos erős fegyver tud lenni: s ez a válaszkészség. Reagálni kell minden felvetésre, kérdésre, megjegyzésre; mégpedig lehetőleg mielőbb, és minél személyesebben. Sehol máshol, mint a virtuális térben lehet könnyen, gyorsan „ügyfélszolgálatozni” a leghumánusabb, legfókuszáltabb módon! Már egy megerősítő email is alkalmas arra, hogy valakit levegyen a lábáról!
Engedd, hogy az emberek „lenyúlják” az ötleteidet!
Barátainkkal, stratégiai partnereinkkel életre segítettük a „Pénzes Pénteket”, a vállalkozásfejlesztés éjszakáját. Egy nagyszerű fieszta a „vállalkozni öröm” jegyében. Közöttünk többen erősen ajánlatták, hogy mihamarabb védessük le a programot. Létrehoztunk egy honlapot is – egyik partnerünk figyelmességével. Ő később kiszállt a projektből, s aránytalanul nagy összeget kért a honlap átengedésért! Ezzel két órás gondot okozott a maradóknak. Ha beírod a Google keresőjébe, hogy „Pénzes Péntek” – ez adja a mi legbiztosabb jogvédelmünket!
Azok számára, akik fölvállalják, hogy a nyílt tengeren, új földek felfedezése érdekében hajóznak, nem merül fel a kérdés: Mivel juthatunk haza? Tudják, a szisztematikus építkezés, az értékek közvetítése lesz a legbiztosabb hitesítőjük, s a kiérdemelt bizalom biztos vevőkört eredményez!
Eszik Zoltán
Mitch Joel: Six pixels of Separation (Everyone is Connected, Connect Your Business to Everyone) c. könyve nyomán. New York, 2009. Business Plus nyomán
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése