2010. július 17., szombat

Házhoz szállított boldogság

Boldogságszolgálat (2)

Milyen célod van az életeddel?
Ha ezt a kérdést teszem fel különböző embereknek, különböző válaszokat szoktam kapni: Néhányan azt válaszolják, hogy szeretnének önálló céget alapítani, mások társat szeretnének találni maguknak, egyesek több egészséget szeretnének. Bármi is a válasz, következik az a kiegészítő alkérdés: „miért? Az előző példákhoz visszatérve a válaszok lehetnek a következők: saját cég – hamarabb nyugdíjba menni, társ – találni egy lelki társat, egészség – gyorsabban futni. Az újabb miért? –re: több időt tölteni a családdal, házasságot kötni, lefutni a maratón távot.
Ha kellően kitartóak vagyunk a miért, miért, miért kérdések következetes feltételében, végül eljutunk az egy közös válaszhoz: az emberek azért vágynak valamire, amit el szeretnének érni, azért tesznek valamit az életükben, mert boldogok akarnak lenni!



Ahogy a boldogság-kutatók fogalmaznak a boldogság négy formában, illetve négy összetevővel jellemezhető:

• A kontroll megérzése
• A kézben tartott folyamatok
• A kapcsolati háló számossága és terhelhetősége
• Vízió-jelentés (valami nálunk nagyobb dolog részének lenni)

Mind a négynek helyet kell biztosítani egy jól működő cég életében.

A kontroll megérzése

Ha az emberek (alkalmazottak vagy a kliensek) folyamatosan érzik a biztonságot, hogy rendelkeznek - azzal a szolgáltatással, üzlettel kapcsolatban, amelyben éppen érintettek - minden kompetenciával, ez segít megelőzni a kétségeket, félelmeket.

A kézben tartott folyamatok
Ha egy cégnél az előmeneteli rendszer 18 hónapos szakaszokra van bontva és a megelőző másfél év teljesítménye a következő szintre való fellépés feltétele, minden érintett sokkal nagyobb biztonságban és nyugalomban végzi a munkáját, ha minden hatodik hónap végén visszajelzést kap az előrehaladásáról.

A kapcsolati háló számossága és terhelhetősége
Tanulmányok tucatja mutatja, milyen erős korreláció van a teljesítmény és a jó munkahelyi kapcsolatok között. A boldogság-kutatók szerint ez nem bennünk van, sokkal inkább közöttünk!

Vízió-jelentés (valami nálunk nagyobb dolog részének lenni)
A „Jó kiválónak lenni” (Good to Great) és a „Törzsi vezetés” (Tribal Leadership) c. kötetek is tárgyalják, mit jelent, milyen fontos, hogy egy cégnél legyen a profiton, a bevételeken túlmutató cél a vállalkozásban érintettek előtt! Gyakran ez az egyetlen vonás választja el a kiválót az éppen jótól.

Boldogságmodellek - szükségleti hierarchia

Conley C. kötetében „Csúcs” (Peak) összefoglalja, hogyan kapcsolódnak az alapvető emberi szükségletek három üzleti célhoz és ez hogyan jelenik meg az alkalmazottak, a fogyasztók és a befektetők látószögéből.
Ahogy a piramison látszik, ha az alapvető szükségletek kielégítésre kerültek, úgy a magasabb rendű szükségletek is megfelelő válaszra várnak.



Ahogy a bejegyzés alapját adó kötet szerzője írja vállalatukról, náluk a vevői szükségletpiramis kielégítéséhez a következő szolgáltatási teljesítmények tartoznak:

A megrendelt elemek korrekt szállítása: elvárások kielégítése
Ingyenes szállítás: megfelelni a vágyaknak
Azonnali szállítás: a fel nem ismert szükségletek kielégítése érdekében



Boldogságmodellek - élvezet – szenvedély – magasabb cél

Ennek a modellnek az alapját a boldogság-élmény tartósságában meglévő eltérés adja.
Az első szinten az élvezet forrása a stimulálásban rejlik. Mindaddig, míg valamilyen örömszerző akció tart, úszunk a boldogságban, ha azonban a hatás abbamarad, az élmény is elpárolog. Ez a jelenség az un. rocksztár effektus. Addig tart az öröm, amíg égnek a fények, dübörög a zene, csápolnak a rajongók.

A szenvedély szintje, amiről Csíkszentmihályi az „Áramlás” (Flow) című könyvében ír, az az állapot, amikor a csúcsteljesítmény alapja az elköteleződés a feladattal és az idő száll észrevehetetlenül.

A tartozni valahová, tenni egy nagyobb – önmagunkon túlmutató - cél érdekében – ez a boldogságformák leghosszabb változata.

S ha a boldogság forrását vállalkozásunkban keressük, hasonló modellel fogunk találkozni. A bejövő profit felel meg az élvezet szintjének. A szenvedély az energia, ami nélkül a vállalkozás csak fogatlan oroszlán. S magasabb cél, értelem nélkül nehéz tartósan sikeresnek lenni.

Azaz vállalkozni lehet profit, szenvedély és magasabb cél nélkül is, de nem érdemes. Amit viszont mindenképp érdemes végiggondolnia minden vállalkozónak:

• Tettél ma valamit saját boldogságod növelése érdekében?
• Hogyan kapcsolódik léted, teljesítményed mások boldogságához?
• Melyek a te értékeid?
• Mi a szenvedélyed?
• Mi inspirál?
• Mi a célod az életeddel?
• Melyek a vállalkozásod értékei?
• Mi vállalkozásod önmagán túlmutató értelme?
• Mi a te távlatos célod?



„Ezer gyertyát képes meggyújtani egyetlen vékony gyertyaszál, s ezzel nem rövidül meg az élettartama. Ugyanígy van a boldogsággal. Ha megosztják, ezzel nem csökken a mértéke!” Buddha

„Az élet nem arról szól, hogy találd meg magad, hanem arról, hogy alkosd meg önmagad!” G. B. Show

„Hihetetlen, mire vagy képes, ha nem azt nézed, kinél szerezhetsz vele jópontokat!” H. S. Truman

„Szomorúvá és erőssé is tehetjük magunkat. Kb. ugyanannyi munkával!” C. Castaneda

„Mi van mögöttünk, vagy mi van előttünk, annyira nem lényeges ahhoz képest mi van bennünk!” R. W. Emerson

Tony Hsieh: Boldogságszolgáltatás, (Delivering Happiness) Hachette Book Group, New York, 2010. - nyomán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése