szolgáltatást nyújtó
vállalkozáshoz, ahol 15 fiatalember ült az asztal körül. Az volt a délután
célja, hogy megfogalmazzuk a cég jövőképét, küldetését, járjuk körül a cégre
jellemző szervezeti kultúra legfontosabb elemeit. (Értékek, sztenderdek, írott,
íratlan szabályok)
A beszélgetés vége felé
megkérdezte az egyik tulajdonos: - … „és
ezeket fogjuk akkor most az ügyfeleink felé kommunikálni?” El kellett
gondolkodnom a válaszon, s arra jöttem rá, hogy ez egyáltalán nem magától
értetődő használati módja a megszülető dokumentumnak!
Az embereket nem különösebben
érdekli, hogy a nékik szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások milyen értékeket
hirdetnek a honlapjukon vagy a brosúráikban. Körülbelül akkora jelentőséget
tulajdonítanak neki, mintha azt tüntetnék föl: természetes anyagokból készülnek
a termékeik…
A ma (és főleg a holnap)
vásárlója nem csak az adott szolgáltatóhoz való érzelmi kötődést tartja
fontosnak, de a magáénak akarja tudni azt, (azonosulni akar) az őt kiszolgáló
céggel! S ez az igazi lehetőség, amit cégtulajdonosként érdemes megragadni!
Egy remekül működő cég
értékei magukért beszélnek, függetlenül attól mi mit szeretnénk közvetíteni! Ha
a szolgáltatásban értéket talál egy fogyasztó, akkor ezzel az értékkel fog
minket továbbajánlani! Számukra irreleváns, hogy mi mit akarunk üzenni, ami
tényleg számít, az a saját tapasztalatuk!*
Ennek ellenére, sőt épp ezért nagyon fontos, sőt
kihagyhatatlan lépésnek tartom a cég alapértékeinek a megfogalmazását, de
tulajdonosként szemünket inkább a cégen belülre irányítsuk! Amikor azonban a csapatunk
tagjaival beszélgetünk ezekről a kérdésekről, akkor ne a nagy szavak szintjén
papolva kerüljön erre sor! Ez nem lehet egy kitűzött lista a munkahelyi étkezde
falán, vagy egy szlogengyűjtemény (kliensorientált, ügyfélbarát, magas minőség
és más semmit mondó lózungok) egy eldugott könyvtárban a vállalati szerveren.
Az igazi, az élő értékek
legjobb megjelenési módja kollégáink viselkedésében válik láthatóvá: akkor is
azokat az elvárásokat teljesítik, amikor nincs a hátuk mögött vizslató tekintetünk,
amelyeket mi a cégünk minőségmutatóinak gondolunk? Gyakran (rendszeresen) kötődik
a napi működésükhöz olyan akció, esemény, amelyre tulajdonosként büszkék tudunk
lenni?
Az emberek – általában - négy
ok miatt nem teszik azt, amit elvárnak tőlük. Az első, hogy nem mondták el
nekik, mit várnak el tőlük. A második, hogy nem tanították meg nekik, hogy
hogyan tehetik, a harmadik hogy nem motiváltak így, vagy úgy eljárni s van egy
negyedik, bár lehet inkább elsőként kellett volna említeni: - nem alkalmasak
rá, a kiválasztás során nem sikerült a feladat és a személyiség megfelelő
összhangját biztosítani.
Hogyan segíthetik cégünket a
jól megfogalmazott és megfelelő módon alkalmazott érték-, küldetés-, és
cégkultúra megfogalmazások? Fogjon
neki, csak kezdjen bele; mi segítünk! Kérjen ingyenes személyes konzultációt!
Mi több, várhatóan azok a kliensek is nyitottak ötleteket adni, megosztani
tapasztalataikat Önnel, akik már látják ennek a programnak az értékeit!
Eszik Zoltán
* A kép azt ábrázolja, hogy azokban a vállalkozásokban, - amelyek erős értékközösséget alkotnak - a bevétel négyszer, új munkahelyek teremtése hétszer, az egy vásárlásra jutó érték 12-szer nőtt gyorsabban, és a profitteljesítmény 750 %-kal haladta meg a versenytársaikét. Forrása:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése