2013. augusztus 31., szombat

Az alap-értékek…

szolgáltatást nyújtó vállalkozáshoz, ahol 15 fiatalember ült az asztal körül. Az volt a délután célja, hogy megfogalmazzuk a cég jövőképét, küldetését, járjuk körül a cégre jellemző szervezeti kultúra legfontosabb elemeit. (Értékek, sztenderdek, írott, íratlan szabályok)

A beszélgetés vége felé megkérdezte az egyik tulajdonos: - … „és ezeket fogjuk akkor most az ügyfeleink felé kommunikálni?” El kellett gondolkodnom a válaszon, s arra jöttem rá, hogy ez egyáltalán nem magától értetődő használati módja a megszülető dokumentumnak!

Az embereket nem különösebben érdekli, hogy a nékik szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások milyen értékeket hirdetnek a honlapjukon vagy a brosúráikban. Körülbelül akkora jelentőséget tulajdonítanak neki, mintha azt tüntetnék föl: természetes anyagokból készülnek a termékeik…

A ma (és főleg a holnap) vásárlója nem csak az adott szolgáltatóhoz való érzelmi kötődést tartja fontosnak, de a magáénak akarja tudni azt, (azonosulni akar) az őt kiszolgáló céggel! S ez az igazi lehetőség, amit cégtulajdonosként érdemes megragadni!

Egy remekül működő cég értékei magukért beszélnek, függetlenül attól mi mit szeretnénk közvetíteni! Ha a szolgáltatásban értéket talál egy fogyasztó, akkor ezzel az értékkel fog minket továbbajánlani! Számukra irreleváns, hogy mi mit akarunk üzenni, ami tényleg számít, az a saját tapasztalatuk!*

Ennek ellenére, sőt épp ezért nagyon fontos, sőt kihagyhatatlan lépésnek tartom a cég alapértékeinek a megfogalmazását, de tulajdonosként szemünket inkább a cégen belülre irányítsuk! Amikor azonban a csapatunk tagjaival beszélgetünk ezekről a kérdésekről, akkor ne a nagy szavak szintjén papolva kerüljön erre sor! Ez nem lehet egy kitűzött lista a munkahelyi étkezde falán, vagy egy szlogengyűjtemény (kliensorientált, ügyfélbarát, magas minőség és más semmit mondó lózungok) egy eldugott könyvtárban a vállalati szerveren.

Az igazi, az élő értékek legjobb megjelenési módja kollégáink viselkedésében válik láthatóvá: akkor is azokat az elvárásokat teljesítik, amikor nincs a hátuk mögött vizslató tekintetünk, amelyeket mi a cégünk minőségmutatóinak gondolunk? Gyakran (rendszeresen) kötődik a napi működésükhöz olyan akció, esemény, amelyre tulajdonosként büszkék tudunk lenni?

Az emberek – általában - négy ok miatt nem teszik azt, amit elvárnak tőlük. Az első, hogy nem mondták el nekik, mit várnak el tőlük. A második, hogy nem tanították meg nekik, hogy hogyan tehetik, a harmadik hogy nem motiváltak így, vagy úgy eljárni s van egy negyedik, bár lehet inkább elsőként kellett volna említeni: - nem alkalmasak rá, a kiválasztás során nem sikerült a feladat és a személyiség megfelelő összhangját biztosítani.

Hogyan segíthetik cégünket a jól megfogalmazott és megfelelő módon alkalmazott érték-, küldetés-, és cégkultúra megfogalmazások? Fogjon neki, csak kezdjen bele; mi segítünk! Kérjen ingyenes személyes konzultációt! Mi több, várhatóan azok a kliensek is nyitottak ötleteket adni, megosztani tapasztalataikat Önnel, akik már látják ennek a programnak az értékeit!
Eszik Zoltán

* A kép azt ábrázolja, hogy azokban a vállalkozásokban, - amelyek erős értékközösséget alkotnak - a bevétel négyszer, új munkahelyek teremtése hétszer, az egy vásárlásra jutó érték 12-szer nőtt gyorsabban, és a profitteljesítmény 750 %-kal haladta meg a versenytársaikét. Forrása:
http://www.focusadventure.in/magicofteams/2012/01/18/power-of-shared-values-part-ii/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése