Gyakran halljuk X-szel vagy Z-vel kapcsolatban, hogy az „Isten is vállalkozónak teremtette!” Vállalkozóvá válunk, és ahogy növekszenek tapasztalataink, alakul a gondolkodásmódunk, leszünk ösztönösből egyre tudatosabb vállalakozók. Ennek a növekedésnek, fejlődésnek öt jellegzetes lépcsőfokát lehet elkülöníteni. A következő hetekben ezeket vesszük sorra.
Az előző fokozatról itt olvashatsz:
A
vállalkozóvá válás fokozatai 2.
Ezzel a
hozzáállással a vállalkozások viszonylag gyakran jutnak el a sikeresség
állapotába, hacsak nem fordulnak elő olyan koncepcionális problémák, amelyek
alkalmanként súlyos megakadásokhoz vezethetnek.
Az egyik tipikus
félreértés, amivel találkoztam, mióta üzletemberekkel dolgozom együtt, az a
szituáció, ha - amikor - egy üzlet nem úgy teljesít, ahogy az elvárható lenne, a
cégtulajdonosok abban keresik a megoldás kulcsát, hogy még több alkalmazottat
vesznek fel. Ezzel azonban csak elmélyítik a problémát, ahelyett, hogy leásnának
a gyökerekig.
Szintén ennek a
gondolatnak a megjelenése a növekedés mindenáron való hajszolása. S most nem a
profit növeléséről beszélek, ami minden cég egyik legvalódibb
növekedésmutatója, hanem növekedni létszámban, telephelyben, struktúrában.
Fontos azonban szem előtt tartanunk, hogy a nagyobb nem törvényszerűen jobb is!
Hatékony és biztos alapok nélkül a növekedés csak még több kapkodáshoz,
fejfájáshoz vezet.
Számtalan esetben
szembesültem azzal, ha egy problémát nem sikerült kezelni, amikor a cég még
viszonylag kicsi volt, a növekedéssel csak fokozódtak a nehézségek, s csak nőtt
az a fölösleges kiadás, ami helyzet rendbetételének a költségéből fakadt. Ez a
szemlélet nem egy esetben a bankcsődhöz vezető legrövidebb út. Az egészben az a
legszomorúbb, hogy gyakran nehezen látják be e menedzserperspektíva képviselői,
hogy a megalapozatlan növekedéssel hogyan juttatták saját maguk a
vállalkozásukat a szakadék szélére.
Ebben a látószögben
az is tipikus, hogy a menedzser anélkül bújik bele a főnök pozíciójába, ad
utasításokat, kér számon másokat, hogy értékén becsülné munkatársai
kreativitását, tehetségét. A valódi vezető az, aki inspirálja munkatársait,
fejlesztő erőt jelent a környezete számára, abban mutatva meg képességeit, hogy
másokat nagyobb célok elérésére ösztönöz. Tény, ez viszonylag ritka minőség,
bár tanulható. Azok a menedzserek, - akik valódi vezetőkké váltak – képesek
voltak szembenézni a kihívással és felelősséggel, amit az jelent, ha másokat
vesznek a szárnyaik alá.
Ha képessé válnak
kihozni a legjobbat a csapatukból, az azt jelenti, hogy képesek voltak
megosztani az üzleti törekvéseiket is velük, ezáltal adva esélyt távlatosabb
célok megfogalmazására és elérésére. Azoknak, akiknek nincs megfelelő
alkalmazottjuk, azonban tudomásul kell venniük, a probléma gyökerét saját
magukban kell keresniük: abban gyengék, hogy bevonzzák a megfelelő, ha nem a
legjobb embereket. Pedig e nélkül nincs valódi vállalkozói siker. A következő
szintre, a valódi tulajdonos vezető szintre való föllépéshez nem csak
irányítani, de vezetni is tudni kell, hogy egy lépéssel közelebb kerüljünk a
vállalkozó valódi definíciójához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése